Nieuwe website voor Stichting Behoud Weervisserij

Nieuwe website Stichting Behoud Weervisserij

De website van Stichting Behoud Weervisserij is onlangs volledig vernieuwd. Deze heeft daarmee weer een eigentijdse, moderne uitstraling gekregen. Daarnaast worden de achtergronden en ‘hoofdrolspelers’ van de weervisserij nadrukkelijker naar voren gebracht.

De vorige website van de stichting was al ruim zes jaar oud en voldeed daardoor technisch gezien niet meer aan de wensen en eisen van deze tijd. Ook qua vormgeving begon deze gedateerd te raken. “De vorige website werd eind 2015 qua design eigenlijk ingehaald door het boek De weervissers van Bergen op Zoom waarvoor creatief collectief Hotelzeezicht onder andere de vormgeving heeft verzorgd. Daarmee werd er eigenlijk een huisstijl neergezet waar de website niet meer aan voldeed en ook niet eenvoudig aan kon worden aangepast”, vertelt Rick van Geel, verantwoordelijk voor de PR & Communicatie van de stichting.

Omdat de website op dat moment nog vrij nieuw was, werd besloten om de stijlbreuk voor lief te nemen. “Maar op een gegeven moment begonnen we ook tegen technische tekortkomingen aan te lopen en misten we functionaliteiten om de communicatiestrategie verder uit te rollen. Dan weet je dat de houdbaarheidsdatum nadert”, legt Van Geel uit.

Onderdeel van die strategie is om nadrukkelijker in te zetten op het delen van de achtergronden van de weervisserij. Enerzijds in de vorm van historie – de (ontstaans)geschiedenis, ‘hoofdrolspelers’ en de waarde van het erfgoed. Anderzijds wil de stichting juist zaken die bij het grote publiek minder bekend zijn onder de aandacht brengen.

“Iedereen kent de potten ingemaakte ansjovis, maar de meesten weten niet dat de vis eerst een aantal maanden in een vat moet rijpen, voordat deze met de hand gefileerd wordt en in een pot belandt”, geeft Van Geel als voorbeeld. “Dat zijn interessante, verdiepende achtergrondverhalen die we naar boven willen halen en bij het publiek onder de aandacht willen brengen”. De nieuwe website vormt het centrale platform waarop deze verhalen gepubliceerd gaan worden, om van daaruit verder te verspreiden via de nieuwsbrief en social media.