Excursies naar de weervisserij

Klik op de knop hierboven en vervolgens op Bestel tickets om alle beschikbare data per tocht te bekijken en uw ticket(s) te bestellen.

Sinds 2012 organiseert Stichting Behoud Weervisserij in samenwerking met de weervissers van Van Dort in mei en juni excursies naar de weervisserij. In 2024 gaan we een maand langer door en kunt u de weervisserij ook in juli nog bezoeken!

In 2024 organiseren we opnieuw twee typen excursies:

Vaartochten
De vaartochten die we sinds 2012 organiseren. In de haven gaat u aan boord bij het moederschip en in de buurt van de weer stapt u over op een vlet die u naar de weer brengt. Aan boord van het moederschip kunt u binnen en buiten zitten en zijn catering- en toiletvoorzieningen aanwezig. De ticketprijs voor een vaartocht bedraagt €30,00 (t/m 12 jaar €20,00).

Vlettochten
Wat meer kleinschalige tochten, zonder moederschip. In de haven gaat u direct aan boord van een vlet (12 personen) die u naar de weer vaart. Een vlet is niet overdekt, heeft geen catering aan boord en er is enkel een provisorische toiletvoorziening aanwezig. De ticketprijs voor een vlettocht bedraagt €25,00 (t/m 12 jaar €15,00).

Een bezoek aan de weervisserij duurt ongeveer 3,5 uur, gerekend vanaf de afvaart vanuit de Bergsediepsluis. Dit geldt voor zowel de vaartocht als de vlettocht.


In de tabbladen hieronder vindt u alle belangrijke informatie met betrekking tot de vaartochten.

Beknopt programma
In de haven van de Bergsediepsluis gaat u aan boord van het moederschip ‘Zwerver 3’ (of vlet; als u een vlettocht heeft geboekt). ‘Zwerver 3’ (of de vlet) brengt u in ongeveer een half uur naar één van de drie weren. Daar kunt u (in geval van een vaartocht) overstappen op een vlet die bij het fuikgat voor anker gaat. De vissers gaan van boord om de vangst binnen te halen. Dit neemt ongeveer 45 minuten in beslag. Bij vlettochten hoeft er geen overstap te worden gemaakt.

Na dit schouwspel vaart u (in geval van een vaartocht) terug naar het moederschip, dat u weer terugbrengt naar de Bergsediepsluis. Aan boord vertelt een deskundige gids u meer over de weervisserij en de omgeving. Een bezoek aan de weervisserij duurt ongeveer 3,5 uur, gerekend vanaf de afvaart vanuit de Bergsediepsluis. Bij zowel vaartochten als vlettochten zijn er gidsen aan boord.

Vaarschema
Het vaarschema met een overzicht van alle data van zowel de vaar- als vlettochten kunt u vinden op deze website. Daar kunt gelijk tickets boeken.
Weersomstandigheden
Houd u er rekening mee dat het op het water frisser is dan aan land. Neem daarom een (extra) trui of (regen)jas mee. Daarnaast kunnen we helaas te maken krijgen met de grillen van de natuur. Om de veiligheid van de deelnemers te kunnen waarborgen, varen wij bij een te sterke wind niet uit en zijn wij genoodzaakt de tocht te annuleren. Mocht dit het geval zijn, dan streven wij ernaar de deelnemers daar ruim van tevoren telefonisch over te berichten. Door de onvoorspelbaarheid van de natuur lukt dit helaas niet altijd. Wij vertrouwen op uw begrip daarvoor. Mocht deze situatie zich voordoen, dan krijgt u uw geld terug en kunt u eventueel een nieuwe tocht boeken op een andere datum.
Bereikbaarheid, route en parkeren
Zowel het moederschip ‘Zwerver 3’ als de vlettochten vertrekken vanuit de haven bij de Bergsediepsluis in Tholen. In uw navigatiesysteem kunt u het beste ‘Rondvaartbedrijf De Zwerver 3’, dat in de haven gevestigd is, als bestemming opgeven. Als u de route vanuit Tholen volgt, dan ligt de haven vóór de sluis aan de rechterkant.

U kunt met de auto helemaal tot aan de haven komen. Daar is voldoende parkeergelegenheid. De haven is niet bereikbaar met het openbaar vervoer.

Groepsarrangementen
Voor meer informatie over groepsarrangementen (vanaf 12 personen) kunt u contact opnemen met onze vaartochtencoördinator Reinoud Krijnen via vaartochten@behoudweervisserij.nl.
Beschikbaarheid
Vaartochten vinden alleen plaats in de maanden mei, juni en juli. Daarom kunnen wij helaas niet tegemoetkomen aan verzoeken tot groepsarrangementen buiten deze periode.
Toegankelijkheid
Het moederschip ‘Zwerver 3’ en de vletten (waarmee naar de weer wordt gevaren) zijn niet toegankelijk voor rolstoelen. Het moederschip beschikt wel over voldoende zitplaatsen, zowel binnen als op het dek. Bij de overstap van het moederschip op sloep of vlet moet 2-3 traptreden worden gedaald. Het maken van de overstap is daarom niet geschikt voor deelnemers die niet (goed) zelfstandig kunnen lopen of staan. Ook voor de vlettochten geldt dat men goed ter been moet zijn en zelfstandig moet kunnen lopen en staan.
Algemene voorwaarden
Op onze excursies zijn algemene voorwaarden van toepassing. Deze kunt u raadplegen via de volgende link: Algemene voorwaarden. Wij raden aan deze vóór het boeken van een excursie door te nemen. Als u een excursie boekt, dan gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met de algemene voorwaarden.
Ticket- en betaalpartners
Om het boeken van tickets te vereenvoudigen maken we gebruik van boekingsmodule WeTicket waarbij de de bestelling direct afgerekend kan worden. De betaling (via iDeal of overboeking) wordt verwerkt door Mollie – een van de meest vooraanstaande betaalplatformen in de Benelux.

Veelgestelde vragen

Ik heb geen tickets ontvangen. Wat nu?
Als de betaling is voltooid, krijgt u de tickets binnen enkele minuten per e-mail toegestuurd. Heeft u deze na een uur nog niet ontvangen, controleert u dan allereerst de map spam/ongewenste e-mail van uw e-mailprogramma. Het is mogelijk dat de e-mail met tickets voor spam is aangezien. De afzender van de e-mail met tickets is onze ticketpartner WeTicket met als e-mailadres no-reply@weticket.nl.

Indien de tickets zich niet in de map spam/ongewenste e-mail bevinden, controleert u dan via internetbankieren of het verschuldigde bedrag is afgeschreven van uw rekening. Aangezien de betaling plaatsvindt middels iDeal zou de afschrijving direct zichtbaar moeten zijn. Het betreffende bedrag is betaald aan Mollie. Dat is het bedrijf dat voor ons de betalingen verwerkt.

Als er geen transactie heeft plaatsgevonden, dan is er bij de iDeal-betaling vermoedelijk iets misgegaan waardoor de betaling niet is voltooid. Mocht er een transactie hebben plaatsgevonden en heeft u geen tickets ontvangen, neemt u dan contact op met vaartochtcoördinator Reinoud Krijnen via vaartochten@behoudweervisserij.nl.

Zijn er toiletvoorzieningen aan boord?
Nabij de haven staan enkele DIXI’s (op het moederschip zijn toiletten; bij een vlettocht alleen een provisorisch/chemisch toilet).
Kan er gepind worden aan boord?
Op moederschip ‘Zwerver 3’ kan niet gepind worden. Eten en drinken dient contant te worden afgerekend.
Zijn de vaartochten geschikt voor mindervaliden?
Het moederschip ‘Zwerver 3’ en de vletten (waarmee naar de weer wordt gevaren) zijn niet toegankelijk voor rolstoelen. Het moederschip beschikt wel over voldoende zitplaatsen, zowel binnen als op het dek. Bij de overstap van het moederschip op sloep of vlet moet 2 tot 3 traptreden worden gedaald. Het maken van de overstap is daarom niet geschikt voor deelnemers die niet (goed) zelfstandig kunnen lopen of staan. Het maken van de overstap is overigens niet verplicht. Houd u er wel rekening mee dat u vanaf het moederschip niets ziet van wat er plaatsvindt bij de weer.

Ook voor de vlettochten geldt dat men goed ter been moet zijn en zelfstandig moet kunnen lopen en staan.

Welke voorzieningen zijn er aan boord?
Op moederschip ‘Zwerver 3’ zijn tegen betaling koffie, thee, fris, alcoholische dranken en kleine versnaperingen verkrijgbaar (let op: er kan niet gepind worden). Het is niet toegestaan om aan boord zelf meegebracht eten en drinken te nuttigen. ‘Zwerver 3’ biedt zitplaatsen op het dek en in de kajuit. Er zijn toiletten aan boord.

Aan boord van een vlet is geen eten of drinken verkrijgbaar. Het is daarom toegestaan om aan boord zelf meegebracht eten en/of drinken te nuttigen. Een vlet is niet overdekt en er is op één vlet een provisorische (chemische) toiletvoorziening.