Laatste nieuws

Nog 2 vaartochten naar de weervisserij voor basisscholen (groepen 7 en 8) te boeken

Na het succes van 2012 gaan we weer in de periode van mei en juni een 5-tal vaartochten voor scholen organiseren naar de weervisserij om leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs (10,11 en 12 jarigen) in aanraking te laten komen met deze unieke vorm van visserij. Het is een inspirerende beleving op het gebied van cultureel erfgoed, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.

De reacties van verwondering en enthousiasme van de kinderen, in 2012, bij het aanschouwen van al die levende vissen en overige Oosterschelde bewoners zal mij en ook de kinderen zelf nog lang bijblijven. Tegelijkertijd wordt de Weervisserij niet vergeten en zal deze verder blijven bestaan.

In bijgevoegde bijlagen krijgt u een goede indruk van wat deze excursie met bijbehorende lessen inhoudt. Voor informatie van de stichting verwijzen wij u naar de website www.behoudweervisserij.nl

Indien u interesse / vragen heeft willen wij u vragen dit per e-mail aan ons kenbaar te maken via info@behoudweervisserij.nl

De kosten voor deze excursie bedragen 12,50 per kind/ouder. De tocht duurt circa 3 uur.

Gezien het succes van afgelopen jaar hanteren wij het principe vol is vol en wie het eerst komt wie het eerst maalt. Er zijn nog twee vaartochten voor basisscholen te boeken.

Datum Vertrek Terugkomst
maandag 24 juni 2013 8:37 11:52
dinsdag 25 juni 2013 9:25 12:40

 

Me zijn in de weer.

Een project van Stichting Behoud Weervisserij in samenwerking met Het Markiezenhof Historisch Centrum.

Het is belangrijk de planning secuur te laten verlopen. Er zijn een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden, daardoor is het belangrijk dit goed te organiseren. Het tij, het aanwezig zijn van ansjovis, de ansjovisvissers, de begeleiders vanuit Stichting Bezichtiging Monumenten, de grote boot waarop de scholen vervoerd kunnen worden en de schooltijden waar de deelnemende scholen van afhankelijk zijn.

 

Leerstof + lerarenboekje

Voorafgaande aan het bezoek van de leerlingen moeten alle deelnemende leerkrachten de trip zelf meemaken. Deze speciale vaartocht vindt plaats op vrijdag 17 mei van 12.30 tot 15.45 uur.

 

Het behandelen van de voorbereidende lesstof in de klas

Het project bestaat uit een voorbereidende les op school De voorbereidende les wordt door de leerkracht op school gegeven aan de hand van het leerlingenboekje en de daarvoor gemaakte docentenhandleiding(zie bijlage). Aan bod komen de ecologische veranderingen van de Scheldemonding in de 16e eeuw, de plaats en positie van de weervisserijen (weren) in de loop der tijden (gebruik van oud kaartmateriaal), de strijd tussen de Bergse en Thoolse vissers, de verpachting van de weervisserijen, de methode van het bevissen van de weren, bouwen en onderhoud van een weer, welke vissen worden gevangen, waarom zwemt de ansjovis de Oosterschelde op (paaiplaats). Hieraan gekoppeld de uitleg van hoe een zwemvest te gebruiken.

 

Het bezoek aan het weer en het overstappen op de kleine bootjes

Een vaartocht op de boot naar de weervisserij. De leerlingen gaan klassikaal met de boot naar de weren om de weervisserij te beleven. Er wordt rond de weren gevaren, kijken in de weerkamer en zien hoe de vissers de vangst binnenhalen. De leerlingen hebben diverse kijkopdrachten op de boot: vogels benoemen (aalscholver, meeuwen), gevangen vis benoemen (ansjovis, makreel, geep, krabben), wellicht zelfs zeehonden spotten.

De belevingsles, de vaartocht naar de weren, vind plaats in een open boot. De kinderen zijn verplicht tot het dragen van zwemvesten.

 

Het schrijven van een krantenartikel op school

De afsluitende opdracht vindt plaats op school. De leerlingen verwerken alle informatie die vanuit de kijkopdrachten en de geschiedenisles op school is bijgebracht. Dit gebeurt door middel van een creatieve verwerkingsles.

 

Beoogde doel

Dat leerlingen uit groep 7 en 8 (primair onderwijs) in aanraking komen met deze unieke vorm van visserij en dat de betekenis en het behoud hiervan tot hen doordringt. Het is met andere woorden een inspirerende belevingservaring.

 

Evaluatie 2012

De leerkrachten geven aan dat de proefvaart van essentieel belang is, het is een niet alledaagse activiteit waarbij de verantwoordelijkheid voor de kinderen anders is dan op een gewone schooldag. Het is daarom belangrijk voor de leerkracht vooraf te weten wat er gaat gebeuren. Het zelf meemaken van deze activiteit, middels de introductietocht, is nodig om het helemaal te kunnen bevatten.

De inhoud van de lesstof heeft voldoende aanknopingspunten om aan te sluiten in de eigen klas. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: Milieu gevolgen, duurzaamheid dit kan lesstof vervangend zijn voor aardrijkskunde en biologielessen.

De beleving voor de kinderen was geweldig. De leerkrachten geven aan dat de activiteit veel indruk heeft gemaakt. Het enthousiasme van de vissers, het varen, het overstappen op de kleine bootjes, het zien van de voorbereidingen en het uiteindelijke vangen van de vissen, het vast mogen houden van de vissen, ze kunnen ruiken, het aan kunnen raken van het weer, etc. Kortom een super ervaring die ze nooit meer afgenomen wordt. Er wordt zelfs aangegeven dat dit een prima schoolreisje zou kunnen zijn.

Leerlingen van Basisschool de Krabbenkooi bezoeken de weervisserij
Leerlingen van Basisschool de Krabbenkooi bezoeken de weervisserij

DSCF1635

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *